چگونه کودکان و نوجوانان را به مطالعه ترغیب کنیم؟

خانه اولین مدرسهٔ کودکان

محیط خانه وخانواده یکی از عوامل است که باعث ایجاد عادت به مطالعه در کودکان می‌شود تأثیر پذیری کودکان از اعضای خانواده با خواندن قصه‌ها وداستانهای کودکانه از سوی آن‌ها، باعث ایجاد علاقه به کتاب ومطالعه در کودک می‌شود. فراموش نکنیم که کودکان آینه رفتار افراد خانواده خود هستند ورفتار اعضای خانواده بیشتر از هر عامل دیگری در ایشان تأثیر است

کودکان زمانی که به دنیا می‌آیند عادت مطالعه را با خود به همراه ندارند، بلکه راههای علاقه مند کردن کودکان به کتابخوانی وایجاد عادت به مطالعه، یکی از مهم‌ترین ارکان تعلیم وتربیت در جامعه امروزی به شمار می‌رود.

تجربه نشان داده است کسانی که ازکودکی به مطالعه عادت کرده اندنه تنها از اوقات فراغت خود بخوبی بهره می برندبلکه دراثر نیل به شناخت بیشتر وعمیق تر، جهت حرکت خود را بهترمی شناسند پس شایسته است تا در ایجاد این عادت در انسان از همان دوران کودکی به این امر اهتمام بورزیم.

برنامه ریزی:

والدین باید دقت داشته باشند که در تمام کارهای کودکانشان از جمله انجام تکالیف مدرسه، ساعت مطالعه، ساعت دیدن تلوزیون وساعت خواب همگی باید از روی یک برنامه از پیش تعیین شده صورت بگیرد.

زمان مناسب:

بسیاری از بچه‌ها سعی می‌کنند تا تکالیفشان را به سرعت وبه محض اینکه از مدرسه به منزل آمدند انجام بدهند. زمانی که بچه‌ها سعی می‌کنند بعد از مدرسه تکالیفشان را انجام بدهند، معمولاٌاین کار را با عجله وشتاب انجام می‌دهند، بدون اینکه به اندازه کافی برای آن وقت صرف کنند، چون خسته هستند.

مکان مناسب:

داشتن یک مکان مناسب برای مطالعه بخشی از انضباط در مطالعه کردن است. در این مکان بایستی لوازمی از قبیل میز، چراغ مطالعه، فرهنگ لغت، کاغذ، مداد، مداد تراش، خط کش وغیره وجود داشته باشد. لازم است که این وسایل به قصد مطالعه مورد استفاده قرار بگیرد وفضای آن حالت کاری به خود نگیرد. والدین بایستی یک مکان آرام وراحت برای بچه‌هایشان فراهم کنند تا در آن مطالعه کنند. بهتر است که هر روز در یک مکان مشخص و واحد مطالعه صورت بگیرد.

نقش کتابخانه‌های عمومی:

نقش نهادهایی مانند خانواده و مدرسه در فرآیند شکوفایی خلاقیت هرچند پایه و اساسی است ولی مقطعی و کوتاه مدت است. چنان که سال‌های اولیه زندگی فرد در کنار خانواده می‌گذرد و نقش مدرسه نیز محدود به سال‌هایی است که فرد در مدرسه تحصیل می‌کند. ولی کتابخانه‌های عمومی در تمام دوره زندگی در خدمت خلاقیت فرد هستند.

نوشتن خلاصه و بررسی کتاب‌ها را ترویج کنید.

هر هفته، کودکان را برای خواندن و خلاصه نویسی و بررسی کتاب‌هایی که به ندرت از سوی بچه‌ها برای خواندن انتخاب می‌شوند، یا کتاب‌هایی که به تازگی به مجموعه کتابخانه اضافه شده‌اند، دعوت کنید. نقطه نظرهای مثبت را بر روی تابلوی آگهی در کتابخانه بچسبانید. همواره به بچه‌ها یادآوری کنید که این دیدگاه شخصی هستند. دیدگاه‌های منفی درباره یک کتاب می‌تواند بچه‌های دیگر را از انتخاب یک کتاب، منصرف کند.

نتیجه گیری:

کودکان ونوجوانان سرمایه‌های جامعه ما هستند. خانواده باید بخش مهمی از سرمایه گزاری را به کودکان خود در بدو ورود به این دوره به انجام برساند. کودکان با ورود خود به جامعه از الگوهایی اثر می‌پذیرد که والدین در این زمینه راه‌های ورود صحیح والگو برداری‌های مناسب را آموزش می‌دهند. آن‌ها با همراه وهمگام شدن در محیط‌های فرهنگی از جمله کتابخانه، کودک را با کتاب وکتابخانه ونقش وجایگاه کتابدار در آن آشنا می‌کنند و همهٔ این‌ها گذشته از خانواده به این محیط فرهنگی بر می‌گردد که تمامی نیازهای این گروه را در جلب توجه آن‌ها بادر اختیار قرار دادن تمام انرژی خود را در جهت رفع نیاز آن‌ها فراهم نماید. کودکان ونوجوانان باید با گام‌های جامعه امروز حرکت کنند تا بتوانند در دوره‌های بعدی زندگی خود کتاب را وعدهٔ غذایی بدانند که هر نوبت صبح، عصر، شام سرو شود.

 

تهیه کننده و تایید کننده مطلب: سرکار خانم حفاظ دبیر محترم زبان انگلیسی

 


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20