16 روش علاقه مند کردن فرزندان به یادگیری

1 – همیشه خودتان الگوی یادگیری باشید. به کلاس های مختلف بروید و مطالب جدید بیاموزید.

2 – یادگیری را تجربه ای مفرح ، لذت بخش و بدون استرس بدانید. آن را با مشق و تست و امتحان توأم نکنید. حس کنجکاوی و پژوهش و اکتشاف را در کودکتان بدون توقع و اعمال فشار تقویت کنید.

3 – وقتی به کلمه ای ناآشنا برمی خورید ، همراه با فرزندتان دنبال معنی آن بگردید.

4 – هنگامی که کودکتان از شما سوالی می پرسد ، به جای این که پاسخ را حاضر و آماده به او تحویل دهید ، برای پیدا کردن پاسخ ، با هم به مطالعه و بررسی بپردازید.

5 – علاقه به کتاب را در فرزندتان نهادینه کنید. در حضورش مطالعه کنید ، برایش کتاب بخوانید و اجازه دهید برایتان کتاب بخواند.

6 – برای چیزهایی که در موردشان کنجکاو هستید ، وقت بگذارید. فرزندتان را هم به این امر تشویق کنید.

7 – هیچ موقع فرزندتان را از رسیدن به آرزوهایش مأیوس نکنید. پیام هایی از این دست (( تو نمیتوانی شبیه او شوی )) یا (( فکر نمی کنم بتوانی در آن زمینه موفق شوی.)) حتی اگر با نیت خیر ابراز شوند باز هم مسموم و ناتوان کننده هستند.

8 – فرزندتان را به تجربه های تازه تشویق کنید. حتی اگر آن تجربه جدید برایش سخت باشد یا لذت زیادی نداشته باشد این مزیت را دارد که باعث شناخت بیشتر خودش و توانایی هایش میشود.

(خیلی خوب است که فرزندان ما ادامه دادن یک مسیر خاص را یاد بگیرند ولی در کنارش لازم است تشخیص دهند چه زمانی برای گرفتن نتیجه بهتر باید سراغ راه دیگری بروند)

9 – به افرادی توجه کنید که دنبال یادگیری هستند وسعی میکنند چیزهای جدید را تجربه کنند. کسانی که تمام عمر به امر یادگیری اهمیت داده و به آن پرداخته اند را به فرزندتان معرفی کنید.

10 – همراه با فرزندتان چند برنامه آموزشی و جذاب تلویزیون را که مناسب سنش هستند ، تماشا کنید.

11 – به نحوه یادگیری کودکتان احترام بگذارید ( بعضی از افراد راحت ترند روی زمین بنشینند نه روی میز . بعضی دیگر با صدای موزیک بهتر مطلب را یاد می گیرند. ساعت جذب مطالب و میزان نور لازم برای مطالعه در مورد همه یکسان نیست ) سعی کنید شرایط یادگیری فرزندتان را درک کنید.

12 – علایق کنونی خود را بررسی کنید و ببینید چه اندازه شما را به سمت نکات جدید و مسیرهای تازه سوق می دهند. در کارها تا چه اندازه از فکر و خلاقیت خود بهره می برید؟

13 – با اعضای خانواده قرار بگذارید که روزانه یک مطلب جدید بیاموزید.

14-برای به اشتراک گذاشتن مطالبی که می آموزید وقت بگذارید.

15- به فرزندتان کمک کنید مهارت های اساسی یادگیری و مطالعه از قبیل نکته برداری ، خلاصه نویسی ، نقد مطلب ، تست زدن ، نظم و ترتیب و مدیریت زمان را یاد بگیرد.

16 – به فرزندتان یاد بدهید که منابع اطلاعات را جستجو کند و مطالب مورد علاقه اش را مطالعه نماید. او را با منابعی همچون فرهنگ واژگان ، اطلس ها و دایره المعارف آشنا کنید و شیوه استفاده از کتابخانه و منابع اینترنتی را به او آموزش دهید ( این منابع میتواند دریچه ای به شناخت دنیا باشد.

تهیه کننده و تایید کننده مطلب: سرکار خانم حفاظ دبیر محترم زبان انگلیسی

 


برچسب
امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 1/20